maanantai 29. huhtikuuta 2013

Yrityksen visio ja e-strategia

Mitä tarkoitetaan visiolla ja strategialla?

Visio on tavoitetila, johon yritystä on tarkoitus tietyllä aikavälillä viedä – ts. millainen yritys haluaa tulevaisuudessa olla. Visio voi sisältää kuvauksen siitä missä markkinassa ja millä tuotteilla tai palveluilla yritys aikoo toimia ja kilpailla tulevina vuosina. Näiden lisäksi visio voi sisältää myös karkean tason kannattavuustavoitteet sekä liikevaihdon kasvutavoitteet. Yrityksellä tulisi olla sekä toiminnallinen että imagollinen visio. Imagollinen visio ohjaa yrityksen viestintää ja markkinointia ja toiminnallinen antaa puolestaan suuntaviivat käytännön arjen ja henkilöstöpolitiikan pyörittämiseen.

Muutamia esimerkkejä matkailualan toimijoiden visioista:

Holiday Clubin visio on ”olla Euroopan johtava viikko-osakealan yritys ja Suomen johtava vapaa-ajan ja matkailun toimija”.

Finpron visio: ”Finpro on maailmanlaajuisesti toimiva suomalaisten yritysten kansainvälistä menestystä edistävä asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on rakentaa kansainvälisesti menestyvää Suomea.”


Alkon visio: "Suomen paras vähittäiskauppa".  Alkon "tehtävänä on alkoholijuomien vastuullinen myynti tasapainossa hyvän asiakaspalvelun ja taloudellisen tehokkuuden kanssa. Tavoitteenamme on olla niin vastuullisen toiminnan kuin asiakaspalvelunkin osalta Suomen paras vähittäiskauppa.
Toimintaamme ohjaavat strategiset tavoitteet ja yhteiset arvomme."


Kuva 1.
Alkon strategia: missio, visio, strategiset osa-alueet ja arvot


Strategia tarkoittaa puolestaan kehityspolkua, jonka kautta asetettuun visioon on mahdollista päästä. Strategia voikin sisältää mm. yrityksen tarkemmat numeeriset tavoitteet, kriittiset menestystekijät, tavoiteltavat osaamiset, keskeiset mittarit sekä linjaukset strategisista toimenpiteistä.

Mikä on e-strategia?

E-Strategia voidaan määritellä pitkäjänteiseksi suunnitelmaksi ja roadmapiksi, jonka avulla kehitetään asiakkaan liiketoimintaa strategisten liiketoimintatavoitteiden mukaisesti.

E-strategia ei ole erillinen vaan kiinteä osa yrityksen liiketoimintastrategiaa ja luo yhdessä markkinointi- ja teknologiastrategian kanssa edellytykset menestymiselle. E-Strategia auttaa yritystä tunnistamaan sähköiset liiketoimintamahdollisuudet ja niiden tarjoamat hyödyt, ja se tulisi nähdä koko organisaation ohjenuorana, joka linkittyy parhaassa tapauksessa yrityksen asiakaspalveluprosesseihin ja liittää kaikki sähköiset kanavat myynnin tueksi. E-strategiassa on tärkeää määritellä mikä on yrityksen ydinosaaminen ja varmistaa, että henkilökunnalla ja johdolla on yhtenäinen käsitys siitä mihin yritys on menossa ja millä keinoilla tavoitteeseen ollaan pyrkimässä.

E-Strategiassa on tärkeä seurata tuottavuutta ja myynnin kasvua sekä pohtia keinoja myyntikatteen kasvattamiselle. IT-budjetti muodostaa yleisesti ottaen hyvin pienen osan yrityksen liikevaihdosta ja täten myös e-budjetti on pieni, mutta e-strategian suunnitteluun kannattaa silti panostaa kunnolla. E-strategia tulisi nähdä jatkuvana kehitysprosessina muuttuvassa toimintaympäristössä ja sen kaikki osa-alueet olisi hyvä tarkistaa esimerkiksi vuoden välein.

P R Smith ja J. Taylor esittelevät kirjassaan (Marketing Communications. An Integrated Approach, 2004) yleisesti käytössä olevan markkinointisuunnittelussa käytetyn SOSTAC mallin, joka sopii myös strategiatyökaluksi:

S = Situation analysis – Missä olemme nyt?
O = Objectives – Missä haluaisimme olla?
S = Strategy – Mitä saavutamme?
T = Tactics – Mitkä ovat käytännöntoimenpiteet?
A = Action – Toiminta
C = Control – Seuranta

Näiden kuuden muuttujan lisäksi tulee aina huomioida käytössä olevat resurssit, eli työvoima, raha ja aika.

Keskioja & Ritola (2004) esittävät viisi vaiheisen mallin sähköisen liiketoiminnan strategian luomiseen:

1.    Muuttuvan ympäristön arviointi
2.    Yrityksen muuttuvien vahvuuksien ja heikkouksien arviointi
3.    Sähköisen liiketoiminnan strategian luonti
4.    Sähköiseen liiketoimintaan siirtymisen luonti
5.    Soveltaminen

Tieken mukaan sähköisen kaupankäynnin suunnittelussa tulisi määritellä:

1.    Miksi?
2.    Kenelle?
3.    Mitä?
4.    Miten?

Sähköisen liiketoimintamallin suunnittelussa on olennaista vastata seuraaviin kysymyksiin (Kalakota & Robinson, 2001) :
  • Miten tekninen kehitys on vaikuttanut oman yrityksen ja kilpailijoiden ansaintatapaan?
  • Reagoiko yrityksesi asiakkaiden muuttuviin odotuksiin ja tiedostaako se asiakaslähtöisyyden merkityksen liiketoiminnassa?
  • Pystyykö yritys muuttumaan ympäristön edellyttämällä tavalla nykyisillä yrityksen resursseilla (esim. henkilöstön osaamisella, tietojärjestelmillä)?
  • Pystyykö yrityksesi ylläpitämään kustannustehokkuutta ja samalla kehittämään monimutkaista liiketoimintamallia vastaamaan alati muuttuvia markkinoita?


Kaavio 1. Sähköisen liiketoiminnan suunnittelu
(Kalakota & Robinson, 2001) 


Mikäli vastauksesi on myönteinen kaikkiin ylläesitettyihin kysymyksiin edustaa yrityksesi luultavasti edelläkävijää.  Mikäli vastaat useimpiin tai osaan kysymyksistä myönteisesti olet joko mielipidejohtaja, joka tarttuu innolla uusiin asioihin, tai hiljaisesti sopeutuva, joka uskoo verkkokaupan olevan vain tilapäinen muotivillitys. Konservatiivisesti toimiva yritys muuttuu vain pakon edessä ja pärjää vain jos kysyntä jatkuvasti ylittää tarjonnan.

Mitä pitää muistaa ottaa huomioon e-strategian suunnittelussa?

E-srategian suunnittelussa voi käyttää useita eri malleja, ja niitä voi myös yhdistellä vastaamaan parhaiten juuri oman yrityksen tarpeita ja näkökulmia. Näissä ylläesitellyissä kolmessa mallissa sekä Kalakotan ja Robinsonin sähköisen liiketoiminnan suunnittelu kaaviossa on paljon yhtäläisyyksiä ja tärkeää e-strategian suunnittelussa onkin miettiä miksi johonkin toimenpiteeseen ryhdytään ja miten ne vaikuttavat yrityksen toimintaan. Jos suunniteltu toimenpide tai uudistus parantaa yrityksen kilpailuetua ja kannattavuutta tai vastaavasti alentaa kustannuksia on sen toteutus luultavasti kannattavaa. Uudistuksien tekeminen pelkkien uudistuksien vuoksi ei johda toivottuun lopputulokseen, koska menestys vaatii pitkäjänteisyyttä ja sitoutuneita tekijöitä.

Myös nykytilan sekä kilpailijoiden analysointi ja kohderyhmien hahmottaminen ovat tärkeitä. Olennaista on pohtia tavoitellaanko uusia asiakkaita vai halutaanko nykyisiä palvella paremmin, sekä ovatko asiakkaat kuluttajia vai yrityksiä. Valitut kohderyhmät vaikuttavat myös tuotteiden ja palvelujen valintaan.

Tärkeää on lisäksi määritellä miten toteutus tapahtuu ja minkälaisia resursseja se vaatii. Suunnitelmassa kannattaa määritellä myös selkeä toimintasuunnitelma, vastuuhenkilö(t), aikataulu sekä budjetti. Lisäksi oman henkilökunnan osaamisen kartoitus auttaa päättämään mitä tehdään talon sisällä ja mitä palveluja ulkoistetaan. Toki oman henkilökunnan tietotaitoa kannattaa aina myös kehittää, mutta kaikkea ei silti tarvitse osata ja tehdä itse - ammattilaisten hyödyntäminen tehostaa usein aikatauluja ja koko toimintaprosessia. Seurantaa ja erilaisia mittareita ei tule missään nimessä unohtaa, sillä ne auttavat toiminnan kehittämisessä ja tarjoavat juuri ne työkalut joiden avulla pystyt analysoimaan saavutettiinko asetetut tavoitteet.

Lisää luettavaa aiheesta:

http://www.businessfellows.com/articles/22 
http://www.magentaadvisory.com/fi/palvelut/
http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu02042.pdf
http://www.tieke.fi/display/uutiset/2013/04/04/Uusi+verkkokauppaopas

1 kommentti:

  1. Kiitos tästä kirjoituksesta. Meidänkin yritys on kokeillut uusia strategioita, ja lisäksi tulee HAZOP-poikkeamatarkastelu riskien kartoitukseen. Niillä varmasti pääsee jo eteenpäin. Mielenkiintoisia nämä toimintaprosessit ja muut.
    https://www.icoy.fi/asiantuntijapalvelut/asiantuntijapalvelut2

    VastaaPoista