sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Valmismatkalaki ja kuluttajansuoja


Valmismatkalaki ja kuluttajansuojalaki määrittelevät pelisäännöt kaupankäynnille kuluttajien, matkanjärjestäjien ja muiden elinkeinoharjoittajien välillä. Valmismatka luo turvaa asiakkaalle ja määrittelee matkanjärjestäjän vastuut. Kuluttajasuojalaki turvaa kuluttajan aseman kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan välisissä kaupoissa. 
Kuva 1. Valmismatkalogo
Lähde: www.kuluttajavirasto.fi

Valmismatkalaki
 
Matkustajan oikeuksiin vaikuttaa se, ostaako hän valmismatkan vai matkustaako hän omatoimisesti. Valmismatka on yleensä pakettina ostettu matkailupalvelujen yhdistelmä, johon sisältyy esimerkiksi lento ja hotelli. Valmismatka voi olla myös ostajan eli matkustajan toiveiden mukaan räätälöity matka. Valmismatkaan ei vaikuta matkan myyntikanava, eli onko matka ostettu puhelimitse vai verkosta – jos palveluille ilmoitetaan yhdistetty hinta on se valmismatka.

Valmismatkalla tarkoitetaan tässä laissa etukäteen järjestettyä yhdistettyyn hintaan tarjottua palvelujen yhdistelmää, johon sisältyy vähintään:
·         1) kuljetus ja majoitus; tai
·         2) kuljetus tai majoitus sekä lisäksi muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelu; tässä tarkoitettuna palveluksena ei pidetä kuljetukseen tai majoitukseen liittyvää oheispalvelusta, kuten ruokailu-, ajanvietto- tai kokousjärjestelyjä, eikä muuta vastaavaa palvelusta, joka ei määräävästi vaikuta kokonaisuuden sisältöön ja hintaan.

Valmismatkalla matkustajalla on valmismatkaehtojen mukainen suoja ostohetkestä matkan päättymiseen asti, esim. peruutusoikeus ja apu ongelmatilanteissa. Matkanjärjestäjä on vastuussa matkaan kuuluvista palveluista kuten kuljetuksista ja majoituksesta. Matkatoimiston on myös kerrottava matkustajalle, onko kyseessä valmismatka. Matkanjärjestäjällä on oikeus perua matka esim. ylivoimaisen esteen takia ja asiakkaan maksamat rahat tulisi palauttaa, ellei korvaavaa matkaa pystytä tarjoamaan.

Kuluttajasuojalaki

Kuluttajansuojalaki turvaa kuluttajan aseman kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan välisissä kaupoissa.  Kuluttajasuojalaki turvaa selustasi myös silloin jos esim. matkaesitteessä on luvattu selkeästi liikoja mm. kohteen palveluista ja tasossa. Kuluttajasuojalain tarkoitus on suojata kuluttajaa saamaan juuri halutunlainen tuote tai palvelu. Kuluttajansuojalaki ei siis päde kahden kuluttajan tai kahden elinkeinonharjoittajan välillätehtyihin kauppoihin (esim. autokaupat kahden kuluttajan välillä). Kuluttajasuojalaissa on määritelty myös kuluttajan ja myyjän velvollisuudet. Kuluttajan velvollisuus on maksaa tavaran tai palvelun hinta kokonaan sovittuna aikana. Myyjän velvollisuus on puolestaan toimittaa sovitunlainen tuote sovittuna aikana ja sovittuun hintaan.

Kuluttajansuojalain säännökset ovat pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä

Kuluttajansuojalaki on valtaosaltaan pakottavaa lainsäädäntöä. Kuluttajansuoja- tai muun pakottavan lain vastainen ehto on automaattisesti mitätön, eli kuluttajasuoja suojaa kuluttajaa kohtuuttomia ehtoja vastaan. Osapuolet eivät siis voi poiketa säädetyistä säädöksistä edes omalla erillisellä sopimuksella.

Elinkeinoharjoittaja nähdään kaupantekohetkellä kuluttajaa nähden vahvempana osapuolena ja sen vuoksi kuluttajasuojalain tavoitteena onkin tasapainottaa osapuolten asemaa suojaamalla kuluttajaa kohtuuttomia ehtoja vastaan. Ehtoja ei voi laatia mm. niin että kaiken riskin kantaa asiakas yksin.

Tietosuoja kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa

Tietosuojalaki määrittelee mitä asiakastietoja saa kerätä tai tallettaa, miten niitä saa käsitellä ja miten niitä tulisi säilyttää. Verkkokaupan ylläpitäjän on laadittava ja päivitettävä rekisteriselostetta, josta käy ilmi kuka käsittelee henkilötietoja, missä tarkoituksessa, luovutetaanko tietoja edelleen kolmansille osapuolille ja miten voit tarkistaa ja korjata omat tietosi tai kieltää niiden käytön esimerkiksi markkinoinnissa. Sähköpostimainontaa ei saa tehdä ilman asiakkaan lupaa Euroopan unionin alueella eikä tietoja saa myöskään luovuttaa tai myydä ilman asiakkaan lupaa.

Tiedonsaantioikeus tarkoittaa, että rekisterinpitäjä on velvollinen antamaan tietoja kuluttajan henkilötietojen käsittelystä. Kuluttajalla on oikeus tietää mitä tietoja hänestä kerätään, kuka niitä käsittelee, missä tarkoituksessa se tapahtuu, mitkä ovat rekisterin suojauksen periaatteet, luovutetaanko tietoja EU:n ulkopuolelle ja miten voi tarkistaa tai korjata omat tiedot tai kieltää niiden käytön. 

Kuluttajalla on oikeus käyttää tarkastusoikeutta halutessaan tietää, mitä tietoja hänestä on tallennettu eri rekistereihin. Samoin on oikeus saada tietää, mistä tiedot rekisteriä varten hankitaan ja mihin tietoja käytetään ja luovutetaan. Tarkastuspyyntö tulee tehdä suoraan rekisterin ylläpitäjälle. Kuluttajalla on oikeus saada virheellinen tieto korjatuksi, eli hänellä on oikeus vaatia rekisterinpitäjää korjaamaan rekisterissä oleva tieto. Kielto-oikeuden mukaan kuluttaja voi kieltää omien tietojen käytön esim. suoramainontaan, etämyyntiin tai markkina- ja mielipidetutkimuksiin. Kiellosta tulee ilmoittaa rekisterinpitäjälle. Mikäli kohtaat ongelmia asiassa saat apua tietosuojavaltuutetulta.

Mitä tarkoitetaan etämyyntisäännöksillä?

Etämyynti on kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä, kuten puhelinmyynti, postimyynti ja verkkokauppa. Valtaosaa etämyynti tuotteita koskee peruuttamisoikeus. Kuluttajalla on oikeus saada etämyyntikaupasta vahvistus jossakin pysyvässä muodossa kuten kirjeenä tai tietokoneelle tallennettavassa muodossa (vahvistussähköposti). Vahvistuksessa on kerrottava kaupan keskeiset sopimusehdot. Jos kyseessä on yksittäinen puhelimitse toimitettava palvelu, kuten soittoääni, ei vahvistusta tarvitse lähettää.

Vahvistuksen tulee sisältää seuraavat tiedot:
  • tuotteen pääominaisuudet
  • tuotteen kokonaishinta, toimituskulut ja maksuehdot
  • tarjouksen voimassaoloaika
  • ohjeet peruuttamisoikeuden käyttämisestä
  • yrityksen yhteystiedot mm. mahdollista valitusta varten
  • tiedot takuusta ja käytettävissä olevista huolto- ja korjauspalveluista 
  • sopimuksen vähimmäiskesto, jos kyseessä on toistuvasti toimitettava tuote
  • sopimuksen irtisanomisehdot, jos sopimus on voimassa toistaiseksi tai pidempään kuin vuoden ajan
  • etäviestimen käyttämisestä aiheutuvat kulut (posti-, puhelin-, verkko- tai TV:n käyttökulut), jos siitä veloitetaan perushintaa enemmän

Jos vahvistus on näiden tietojen osalta puutteellinen pitenee peruutusoikeus 14 päivästä kolmeen kuukauteen. Jos tiedot oikaistaan, normaali peruuttamisaika alkaa kulua oikaisupäivästä.  Jos et saa vahvistusta, ei sopimus ole sitova ja voit peru kaupan. Voit myös perua kaupan, jos yritys ei pysty näyttämään toteen, että tilaus on tehty ja se vastaa sovittua.  Tilaamatta toimitettuja tavaroita ei tarvitse maksaa, palauttaa tai edes säilyttää. Jos kauppias ei noudata sovittua toimitusaikaa, voit yleensä perua kaupan vetoamalla etämyynnin peruutusoikeuteen. Jos tarkkaa toimitusajankohtaa ei ole määritelty, tuote on kuitenkin saatava 30 päivän kuluttua tilauksesta.

Peruutusoikeus määrittelee, että tuotetta saa kokeilla, mutta ei käyttää: voit siis avata paketin ja lukea käyttöohjeet sekä sovittaa  vaatteita ilman, että yritys voi evätä peruutusoikeutesi. Tavaroiden peruuttamisoikeus ei koske mm. avattuja sinetöityjä cd-levyjä ja mittatilaustavaroita. Palveluiden peruuttamisoikeus ei koske myöskäänmajoitus-, kuljetus- ja vapaa-ajan palveluita, jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi (esim. loma-mökin vuokraus, lentolippujen tilaus) – näiden peruuttamisaika tulee tarkistaa sopimusehdoista. Myyjän pitää antaa asiakkaalle kirjalliset ohjeet siitä, miten tuotteiden palautuksessa tulee menetellä. Yritys vastaa myös normaaleista palautuskuluista (kuten posti). Kannattaa siis aina perehtyä kunnolla toimitus- ja peruutusehtoihin ennen kuin hyväksyt kaupan.

Muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin sopimuksissa

Suomessa ja useimmissa muissakin maissa tunnustetun sopimusvapauden periaatteen mukaisesti sitova sopimus voidaan tehdä pääsääntöisesti muotovapaasti joko kirjallisesti, suullisesti tai verkon välityksellä: yritykset ovat siis vapaita solmimaan itseään velvoittavia sopimuksia parhaaksi katsomallaan tavalla osapuolille sopivassa muodossa. Sähköisesti solmittu sopimus on oikeudellisesti samassa asemassa perinteisen sopimuksen kanssa. Kirjallisessa sopimuksessa on kuitenkin etuja suulliseen sopimukseen verrattuna: osapuolten velvoitteet kirjataan ylös, mikä vähentää epäselvyyttä ja luo vakautta. 

Lisää luettavaa aiheeseen liittyen löydät seuraavilta sivuilta:




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti