Valmismatkalaki ja kuluttajansuojalaki määrittelevät pelisäännöt kaupankäynnille kuluttajien, matkanjärjestäjien ja muiden elinkeinoharjoittajien välillä. Valmismatka luo turvaa asiakkaalle ja määrittelee matkanjärjestäjän vastuut. Kuluttajasuojalaki turvaa kuluttajan aseman kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan välisissä kaupoissa.
![]() |
Kuva 1. Valmismatkalogo Lähde: www.kuluttajavirasto.fi |
Valmismatkalaki
Matkustajan
oikeuksiin vaikuttaa se, ostaako hän valmismatkan vai matkustaako hän omatoimisesti.
Valmismatka on yleensä pakettina ostettu
matkailupalvelujen yhdistelmä, johon sisältyy esimerkiksi lento ja
hotelli. Valmismatka voi olla myös ostajan eli matkustajan toiveiden mukaan
räätälöity matka. Valmismatkaan ei vaikuta matkan myyntikanava, eli onko matka
ostettu puhelimitse vai verkosta – jos palveluille ilmoitetaan yhdistetty hinta
on se valmismatka.
Valmismatkalla tarkoitetaan tässä
laissa etukäteen järjestettyä yhdistettyyn hintaan tarjottua palvelujen
yhdistelmää, johon sisältyy vähintään:
·
1) kuljetus ja majoitus; tai
·
2) kuljetus tai majoitus sekä lisäksi
muu kokonaisuuden kannalta olennainen matkailupalvelu; tässä tarkoitettuna
palveluksena ei pidetä kuljetukseen tai majoitukseen liittyvää oheispalvelusta,
kuten ruokailu-, ajanvietto- tai kokousjärjestelyjä, eikä muuta vastaavaa
palvelusta, joka ei määräävästi vaikuta kokonaisuuden sisältöön ja hintaan.
Valmismatkalla
matkustajalla on valmismatkaehtojen mukainen suoja ostohetkestä matkan
päättymiseen asti, esim. peruutusoikeus ja apu ongelmatilanteissa.
Matkanjärjestäjä on vastuussa matkaan kuuluvista palveluista kuten
kuljetuksista ja majoituksesta. Matkatoimiston on myös kerrottava
matkustajalle, onko kyseessä valmismatka. Matkanjärjestäjällä on oikeus perua matka esim.
ylivoimaisen esteen takia ja asiakkaan maksamat rahat tulisi palauttaa, ellei
korvaavaa matkaa pystytä tarjoamaan.
Kuluttajasuojalaki
Kuluttajansuojalaki
turvaa kuluttajan aseman kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan välisissä
kaupoissa. Kuluttajasuojalaki turvaa
selustasi myös silloin jos esim. matkaesitteessä on luvattu selkeästi liikoja
mm. kohteen palveluista ja tasossa. Kuluttajasuojalain tarkoitus on suojata
kuluttajaa saamaan juuri halutunlainen tuote tai palvelu. Kuluttajansuojalaki ei siis päde kahden kuluttajan tai kahden elinkeinonharjoittajan välillätehtyihin kauppoihin (esim. autokaupat kahden kuluttajan välillä).
Kuluttajasuojalaissa on määritelty myös kuluttajan ja myyjän velvollisuudet. Kuluttajan velvollisuus on maksaa
tavaran tai palvelun hinta kokonaan sovittuna aikana. Myyjän velvollisuus on
puolestaan toimittaa sovitunlainen tuote sovittuna aikana ja sovittuun hintaan.
Kuluttajansuojalain säännökset ovat
pääsääntöisesti pakottavia lain säännöksiä
Kuluttajansuojalaki on valtaosaltaan
pakottavaa lainsäädäntöä. Kuluttajansuoja- tai muun pakottavan lain vastainen
ehto on automaattisesti mitätön, eli kuluttajasuoja suojaa kuluttajaa
kohtuuttomia ehtoja vastaan. Osapuolet eivät siis voi poiketa säädetyistä
säädöksistä edes omalla erillisellä sopimuksella.
Elinkeinoharjoittaja nähdään
kaupantekohetkellä kuluttajaa nähden vahvempana osapuolena ja sen vuoksi
kuluttajasuojalain tavoitteena onkin tasapainottaa osapuolten asemaa
suojaamalla kuluttajaa kohtuuttomia ehtoja vastaan. Ehtoja ei voi laatia mm.
niin että kaiken riskin kantaa asiakas yksin.
Tietosuoja kuluttajalle suunnatussa verkkokaupassa
Tietosuojalaki määrittelee mitä
asiakastietoja saa kerätä tai tallettaa, miten niitä saa käsitellä ja miten
niitä tulisi säilyttää. Verkkokaupan
ylläpitäjän on laadittava ja päivitettävä rekisteriselostetta, josta käy ilmi kuka käsittelee
henkilötietoja, missä tarkoituksessa, luovutetaanko tietoja edelleen
kolmansille osapuolille ja miten voit tarkistaa ja korjata omat tietosi tai
kieltää niiden käytön esimerkiksi markkinoinnissa. Sähköpostimainontaa ei saa
tehdä ilman asiakkaan lupaa Euroopan unionin alueella eikä tietoja saa myöskään
luovuttaa tai myydä ilman asiakkaan lupaa.
Tiedonsaantioikeus tarkoittaa, että rekisterinpitäjä on velvollinen antamaan
tietoja kuluttajan henkilötietojen käsittelystä. Kuluttajalla on oikeus tietää
mitä tietoja hänestä kerätään, kuka niitä käsittelee, missä tarkoituksessa se
tapahtuu, mitkä ovat rekisterin suojauksen periaatteet, luovutetaanko tietoja
EU:n ulkopuolelle ja miten voi tarkistaa tai korjata omat tiedot tai kieltää
niiden käytön.
Kuluttajalla on oikeus käyttää tarkastusoikeutta halutessaan tietää, mitä tietoja
hänestä on tallennettu eri rekistereihin. Samoin on oikeus saada tietää, mistä
tiedot rekisteriä varten hankitaan ja mihin tietoja käytetään ja luovutetaan.
Tarkastuspyyntö tulee tehdä suoraan rekisterin ylläpitäjälle. Kuluttajalla on
oikeus saada virheellinen tieto korjatuksi, eli hänellä on oikeus vaatia
rekisterinpitäjää korjaamaan rekisterissä oleva tieto. Kielto-oikeuden mukaan
kuluttaja voi kieltää omien tietojen käytön esim. suoramainontaan, etämyyntiin
tai markkina- ja mielipidetutkimuksiin. Kiellosta tulee ilmoittaa rekisterinpitäjälle. Mikäli kohtaat ongelmia asiassa saat apua
tietosuojavaltuutetulta.
Mitä
tarkoitetaan etämyyntisäännöksillä?
Vahvistuksen tulee sisältää seuraavat tiedot:
- tuotteen pääominaisuudet
- tuotteen kokonaishinta, toimituskulut ja maksuehdot
- tarjouksen voimassaoloaika
- ohjeet peruuttamisoikeuden käyttämisestä
- yrityksen yhteystiedot mm. mahdollista valitusta varten
- tiedot takuusta ja käytettävissä olevista huolto- ja korjauspalveluista
- sopimuksen vähimmäiskesto, jos kyseessä on toistuvasti toimitettava tuote
- sopimuksen irtisanomisehdot, jos sopimus on voimassa toistaiseksi tai pidempään kuin vuoden ajan
- etäviestimen käyttämisestä aiheutuvat kulut (posti-, puhelin-, verkko- tai TV:n käyttökulut), jos siitä veloitetaan perushintaa enemmän
Jos
vahvistus on näiden tietojen osalta puutteellinen pitenee peruutusoikeus 14
päivästä kolmeen kuukauteen. Jos tiedot oikaistaan, normaali
peruuttamisaika alkaa kulua oikaisupäivästä.
Jos et saa vahvistusta, ei sopimus ole sitova ja voit peru kaupan. Voit myös
perua kaupan, jos yritys ei pysty näyttämään toteen, että tilaus on tehty ja se
vastaa sovittua. Tilaamatta toimitettuja
tavaroita ei tarvitse maksaa, palauttaa tai edes säilyttää. Jos kauppias ei
noudata sovittua toimitusaikaa, voit yleensä perua kaupan vetoamalla etämyynnin
peruutusoikeuteen. Jos tarkkaa toimitusajankohtaa ei
ole määritelty, tuote on kuitenkin saatava 30 päivän kuluttua
tilauksesta.
Peruutusoikeus
määrittelee, että tuotetta saa kokeilla, mutta ei käyttää: voit siis avata
paketin ja lukea käyttöohjeet sekä sovittaa
vaatteita ilman, että yritys voi evätä peruutusoikeutesi. Tavaroiden
peruuttamisoikeus ei koske mm. avattuja sinetöityjä cd-levyjä ja
mittatilaustavaroita. Palveluiden peruuttamisoikeus ei koske myöskäänmajoitus-,
kuljetus- ja vapaa-ajan palveluita, jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi
(esim. loma-mökin vuokraus, lentolippujen tilaus) – näiden peruuttamisaika
tulee tarkistaa sopimusehdoista. Myyjän pitää antaa asiakkaalle kirjalliset
ohjeet siitä, miten tuotteiden palautuksessa tulee menetellä. Yritys vastaa
myös normaaleista palautuskuluista (kuten posti). Kannattaa siis aina
perehtyä kunnolla toimitus- ja peruutusehtoihin ennen kuin hyväksyt kaupan.
Muotovapaus yritysten välisissä sähköisen kaupankäynnin
sopimuksissa
Suomessa
ja useimmissa muissakin maissa tunnustetun sopimusvapauden periaatteen
mukaisesti sitova sopimus voidaan tehdä pääsääntöisesti muotovapaasti joko
kirjallisesti, suullisesti tai verkon välityksellä: yritykset ovat siis vapaita
solmimaan itseään velvoittavia sopimuksia parhaaksi katsomallaan tavalla
osapuolille sopivassa muodossa. Sähköisesti solmittu sopimus on oikeudellisesti
samassa asemassa perinteisen sopimuksen kanssa. Kirjallisessa sopimuksessa on kuitenkin
etuja suulliseen sopimukseen verrattuna: osapuolten velvoitteet kirjataan ylös,
mikä vähentää epäselvyyttä ja luo vakautta.
Lisää luettavaa aiheeseen liittyen löydät seuraavilta sivuilta:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti