maanantai 11. helmikuuta 2013

Johtajan kuusi taitoa sosiaalisen median maailmassa

McKinsey Quarterly (McKinsey&Company), helmikuu 2013

Six social-media skills every leader needs

Kirjoittajat: Roland Deiser and Sylvain Newton

Artikkeli on luettavissa veloituksetta osoitteessa, mutta vaatii rekisteröitymisen palveluun: https://www.mckinseyquarterly.com/Six_social-media_skills_every_leader_needs_3056

Referaatti artikkelista alla.


************************************************************************************

Sosiaalinen media tarjoaa rajattomia mahdollisuuksia ja sen käyttö yleistyy jatkuvasti. Myös johtajien tietotaidon tulee kehittyä, jotta he voivat menestyä sosiaalisen median parissa. Deiser ja Newton esittelevät artikkelissaan kuusi taitoa, jotka ovat heidän mielestään välttämättömät sosiaalisen median ympäristön ymmärtämiseen ja sen menestyksekkääseen hyödyntämiseen. Yritysjohtajien tulee osata tuottaa sisältöä sekä kannustaa muuta työyhteisöä sosiaalisen median hyödyntämiseen. Tarvittavia kykyjä ja taitoja voidaan tarkastella henkilökohtaisella tasolla ja myös strategisella tasolla. Nämä taidot ovat jokaisen johtajan kilpailuetu. Case yrityksenä on käytetty General Electric:iä. Henkilöhaastatteluiden perusteella Deiser ja Newton rakensivat seuraavan mallin sosiaalisen median osaamiseen.



Kuva 1.
The six dimensions of social-media-literate leadership.
Lähde: Six social-media skills every leader needs,
McKinsey Quarterly, helmikuu 2013


1. Johtaja sisällön tuottajana

Johtajan tulisi osata tuottaa sisältöä mm. hyödyntämällä videoita. Videoiden jakaminen internetin välityksellä on Youtuben ansiosta äärimmäisen helppoa. Johtajat voivat käyttää sähköpostien sijasta esim. viikoittaisia videotervehdyksiä, jotka jaetaan koko henkilökunnan kesken. Johtajat tarvitsevat siis teknisiä taitoja hallitakseen videon kuvaamisen ja mahdollisesti myös editoinnin salat.

Sosiaalisen median maailmassa ja videotuotannossa ei kannata pyrkiä tässä tapauksessa täydellisyyteen. Avoimuus ja joustavuus ovat avainsanoja videomateriaalien kuvaamisessa. Johtajan ei tarvitse olla videolla täydellinen ja viimeisen päälle huoliteltu, vaan aitoa ja oikea lähestymistapa saa usein paremman vastaanoton esim. henkilökunnan keskuudessa.

2. Jakelukanavat

Perinteisten kirjallisten palaverimuistioiden sijasta voidaan yrityselämässä käyttää myös sosiaalisen median tarjoamia välineitä – parhaassa tapauksessa tämä johtaa siihen, että muistioiden lukijat osallistuvat itse kirjallisen materiaalin tuotantoon kommentoimalla ja muokkaamalla materiaaleja ja näin luomalla uutta sisältöä yhdessä lukijakunnan kanssa.

Johtajien tulee ymmärtää miten jakelukanavat toimivat ja osata vaikuttaa niihin. Lisäksi on tärkeää löytää yrityksen kannalta merkittävät avainhenkilöt ja seuraajat, jotka voivat auttaa viestin jakelussa ja viestin vahvistamisessa. On tärkeää tietää kuka vaikuttaa yritykseen ja miten. Lisäksi johtajien on olennaista tiedostaa myös ne keinot, millä he pystyvät jakamaan saamaansa tietoa eteenpäin eri kohderyhmille.

Esimerkkinä tiedonjakamisesta on blogin kirjoittaminen. Aktiivisten seuraajien ja osallistujien hankinta voi viedä aikaa, mutta blogi mahdollistaa avoimen ja vuorovaikutteisen tiedonjaon. Myös johtajat voivat hyödyntää blogia kertoessaan yrityksen kehittymisestä tai tulevaisuuden suunnitelmista, vuorovaikutteisuus on palkitsevaa.

3. Johtaja vastaanottajan roolissa – miten hallinnoida tietotulvaa?

Tietoa tulee jatkuvasti monesta eri kanavasta: on sähköpostit, RSS feedit, tweetit ja Facebook päivitykset. Harvalla johtajalla on aikaa systemaattisesti hallinnoida näitä eri kanavia ja niiden kautta tulevia tietoja. Jo pelkkä sähköpostin läpikäyminen voi ajoittain tuntua mahdottomalta tehtävältä. Osatakseen filteröidä tärkeät tiedot pois ei-tärkeiden joukosta tulee käyttää erilaisia rajaustyökaluja. Erottaakseen jyvät akanoista pitää osata arvioida mikä tieto on oikeasti tärkeää, mikä tieto tulisi linkittää esim. blogikirjoituksen yhteyteen ja mihin tietoon voi jättää reagoimatta kokonaan.

4. Neuvonantaja ja ohjaaja

Monissa yrityksissä into sosiaalisen median työkalujen käyttöön on suuri, mutta aito osaaminen on vielä alhaisella asteella esim. työntekijöiden keskuudessa. Tiedottomuus voi johtaa negatiivisiin vaikutuksiin (esim. Facebook postaukset yrityksen sivuilla tai omalla sivulla yritykseen liittyen) ja sen vuoksi jokaisen johtajan tulisikin tukea niin työtekijöidensä kuin myös esim. osakkaidenomistajien tietotaitoa sosiaaliseen mediaan liittyen.

5. Johtaja arkkitehtina


Johtajan rooli on monimuotoinen – hänen tulisi rohkaista mm. työntekijöitään ja yhteistyökumppaneita sosiaalisen median kanavien innovatiiviseen käyttöön, mutta samalla luoda myös ns. yhteiset pelisäännöt, joita jokaisen tulisi noudattaa. Ilman yhteisiä pelisääntöjä esim. henkilökunnan jäsenen kommentti voi aiheuttaa ikävää julkisuutta mediassa. Avoimuus tuo mukanaan myös vastuun. Työntekijöiden ei tule antaa lausuntoja yhtiön puolesta ilman lupaa ja kommunikoida omissa sosiaalisissa kanavissaan selkeästi omalla nimellään ja näkemyksellään, ilman että se johtaa väärinkäsityksiin siitä onko kyseessä yrityksen virallinen kanta johonkin tiettyyn asiaan.

6. Johtaja analyytikon roolissa

Maailma muuttuu jatkuvasti ja myös sosiaalinen media ja sitä ympäröivä maailma muuttuu. Johtajien tulisi aina olla askeleen edellä ja osata ennakoida kehityskaarta. Tässä ainoa ratkaisu on jatkuva oppiminen ja uusien asioiden testaus ja kokeilu.

Sosiaalisen median osaaminen ja ymmärtäminen eivät ole vielä mukana johtajuusmalleissa tai palkitsemisohjelmissa. Se ei myöskään ole mukana koulujen opintosuunnitelmissa tai johtajuuskurssien sisällöissä. Johtajilla on selkeä kilpailuetu, mikäli he osaavat hyödyntää sosiaalisen median kanavia yritysjohtamisessaan.


Omaa pohdintaa


Artikkelissa esiteltyjen esimerkkien avulla oli kerrottu miten kukakin GE:n johtaja osasi hyödyntää sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia omassa työssään. Innostavia esimerkkejä! Itselläni heräsi kuitenkin kysymys, että kuinka moni suomalainen yritysjohtaja olisi valmis tekemään perinteisen sähköpostikuukausitervehdyksen sijasta videon, jossa hän siis itse pääroolissa esiintyisi?

Kuinka elävöittävää se olisikaan jos minäkin alkaisin sähköisten uutiskirjeiden sijasta postittamaan  videon yhteistyökumppaneillemme kerran kuukaudessa? Minkäköhänlaisen vastaanoton se saisi? Ainakin aluksi se veisi varmasti jonkin verran aikaa, ennen kuin rutiinit tähän löytyisivät.

Olisi hienoa kokeilla myös esim. perinteisten palaverimuistoiden sijasta tehdä muistiinpanoja blogiin ja tuoda ajatuksiani siellä esille. Kenties vielä joskus rohkaisen mieleni tämän suhteen.

4 kommenttia:

  1. Hiukan oli utopistista, jos miettii oman toimintaynpäristön johtajia. Esille nousi myös kysymys pelisäännöistä ja vastuista, mikä on tärkeä kysymys yrityksen kannalta yhtenäisen viestinnän aikaansaamiseksi. Muistiinpanojen vieminen nettiin oli hyvä heitto, sitä meilläkin pohditaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi olla suomalaisilla johtajilla tekemistä saada itsensä videokameran eteen noin vain :) Mutta ehkä tätä voisi hyödyntää jossain määrin.

      Poista
  2. 1. tehtävä antaa olettaa seuraavilta paljon. Hyvä rakenne, hyvin kirjoitettu ja teknisesti hyvä.

    Ainoa pieni tekninen asia minkä voisi korjata on, että katsopa URL:iasi. Nehän kannattaa yleensä jatkossa nimetä artikkelin sisällön mukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasin itse saman, osa kotitehtävien osoitteista oli outoja ja osa järkeviä. Johtui varmaan siitä kun en heti tajunnut että artikkeleita voi pitää ns. offline tilassa ja julkaista vasta sitten kun on täysin valmiit ja vaihdoin niiden pääotsikoita :)

      Poista