maanantai 18. helmikuuta 2013

Google Analytics kertoo kaiken

Google Analytics on ilmainen seurantatyökalu, jonka avulla pystyt analysoimaan mm. verkkosivuston liikennettä ja sen lähteitä. Google Analyticsin avulla voit mm. seurata kuinka paljon kotisivuillasi käy kävijöitä ja kauan he siellä viihtyvät sekä myös mistä he tulivat. Lisäksi voit seurata millä hakusanoilla sivustolle päädyttiin ja pohtia onko esim. Adwords kampanjassa päivittämisen varaa. Analytics kertoo myös mitkä ovat sivuston suosituimmat sivut. Ohjelma tarjoaa siis paljon tietoa ilmaiseksi, mutta saadaksesi suurimman hyödyn irti tästä työkalusta vaatii se hieman perehtymistä, jotta myös ymmärrät tietojen merkityksen.

Itse olen käyttänyt Google Analyticsiä muutaman vuoden ajan yrityksemme verkkosivuston seurantatyökaluna. Osaan katsoa ohjelmasta mm. sivuston uniikit kävijät, käynnit, liikenteenlähteet, suosituimmat sivut ja välittömän poistumisprosentin – eli perusjutut ovat hallinnassa. Tuloksien syvempi tulkinta vaatii kuitenkin vielä harjoitusta ja haluankin oppia oivaltamaan Analyticsin tuottamia tietoja kokonaisvaltaisemmin.

Kolme mielenkiintoista seikkaa


Tarkastelin verkkosivumme liikennettä kahden kuukauden ajanjaksolta (1.12.2012-31.1.2013). Mielenkiintoisimmat huomioit liittyivät mm. sivustolla vietettyyn aikaan ja välittömään poistumisprosenttiin, sekä liikenteen lähteisiin. Lisäksi oli kiinnostavaa tutkia kuinka paljon sivustollamme vierailee mobiilikäyttäjiä (tätä en ole aikaisemmin tarkastellut).

1. Sivustolla vietetty aika ja välitön poistumisprosentti (bounce rate)


Tutkiessani Analyticsin tietoja yllä mainitsemallani ajanjaksolla huomasin, että kävijämäärissä oli selkeitä piikkejä liittyen mm. Venäjän uuden vuoden sesonkiin. Statistiikassa näkyy selkeä piikki päivälle 31.12.2012 ja sivustolle olikin päädytty etsimään lähinnä uuteen vuoteen liittyviä tietoja (käytetyt hakusanat), kävijöistä lähes 90 % oli Venäjältä. Välitön poistumisprosentti oli tänä päivänä myös selkeästi keskiarvoa korkeampi. Ilmeisesti hakija ei kuitenkaan löytänyt riittävän mielenkiintoista sisältöä sivustoltamme uuden vuoden tarjontaan liittyen.

Bounce rate on myös yleisesti ottaen selkeästi korkeampi jos tarkastellaan tietyn kampanjan tuomaa liikennettä ja sitä verrataan Googlen tuottamaan orgaaniseen liikenteeseen tai esimerkiksi kaupunkimme verkkosivustolta tulleeseen syöttöliikenteeseen. Jatkossa kannattaakin vertailla erilaisia kampanjoita ja pohtia mikä niistä tuo oikeasti parhaat tulokset. Määrä ei korvaa laatua, eli jos kävijämäärissä saavutetaan merkittävä kasvu, mutta sivustolla vietetty aika on esimerkiksi vain 20 sekuntia ei se sivuston kokonaistavoitteen kannalta ole toivottu tahtotila, koska vierailija ei oikeasti perehdy tarjoamaamme informaation eikä suorita mitään sivustolle asetetuista tavoitteista (esim. uutiskirjeen tilaaminen).

Kuva 1.
Kävijämääräseurantaa Google Analytics:
kävijämääräpiikki 31.12.2012


Toimenpide: Jatkossa meidän kannattaa luoda yhä enemmän ja laadukkaampaa sisältöä näillä hakutermeillä ja maksimoida kävijämäärät venäläisten juhlasesonkiin liittyen. Seutukuntamme on erittäin suosittu venäläisten matkailijoiden keskuudessa uuden vuoden aikaan, ja tähän kannattaa ehdottomasti panostaa. On tärkeää, että tarjoamme asiakkaille hyvää sisältöä, jonka he kokevat hyödylliseksi. Jos tietoa ei ole saatavilla saattaa asiakas hyvinkin valita jonkin toisen houkuttelevamman kohteen destinaatiokseen.

2. Mistä liikenne tulee?

 

Analyticsin avulla pystyy seuraamaan mm. markkinointipanostuksien kannattavuutta eri kampanjoissa. Voidaan seurata liikenteenlähteitä, jonka avulla pystymme puolestaan paremmin perustelemaan valintojamme näkyvyydestä eri sivustoilla (mm. ryanair.com, visitfinland.com jne.). Pystymme arvoimaan missä kannattaa olla mukana ja minkälaisia kävijöitä kukin sivusto tai linkki meille tuottaa. Alla kolme erilaista esimerkkiä liikenteen lähteiden tietojen seurannasta.

Kuva 2.
Liikenteen lähteet sivustolla


Mielenkiintoista oli todeta, että sivustollemme saavutaan pääsääntöisesti hakukoneiden tuottamien orgaanisten hakujen kautta, eikä merkittävässä määrin maksetun hakukonemainonnan kautta. Tosin näitä lukuja tarkastellessa tulee kuitenkin huomioida, että panostamme hakukonemainontaan myös venäjänkielisessä hakukoneessa Yandex:ssa, ja nämä tulokset eivät "kirjaudu" ns. oikein, vaan ne tulevat näkyviin myös orgaanisiin tuloksiin. Eli jotta saisin käyttööni oikean luvut tulisi minun perehtyä myös Yandexin lukuihin.

Sivustollemme on monia linkkejä mm. seutumme kaupunkien, kuntien ja koulutuslaitoksien verkkosivuilta. Mielenkiintoista oli tutkia olivatko kaikki seutukuntamme linkittäneet toimittamamme bannerit heidän sivuilleen ja oliko sieltä tullut yhtään liikennettä. Analyticsin avulla pystymme mm. seuraamaan kuka on lisännyt bannerit omille sivuilleen (olettaen, että sieltä tulisi edes yksi klikki) ja muistuttaa yhteistyökumppaneita tarvittaessa uudestaan asiasta. Laadukkaiden sivustojen linkittäminen sivustollemme nostaa asemaamme Googlen hakukoneessa. Kuntien lisäksi verkkosivumme linkki tulisi löytyä myös kaikkien niiden matkailuyrityksien sivuilta, jotka ovat mukana markkinointihankkeessamme. Jokaiselle on toimitettu joko banneri tai pelkät linkit eri kieliversioihin. Analyticsin kautta pystymme seuraamaan kuka yhteistyökumppaniyritys tuo sivuillemme eniten liikennettä ja voisimme esim. palkita kyseisen yrityksen aina vuoden lopussa jollain ylimääräisellä markkinointinäkyvyydellä.

Liikenteen lähteiden kautta pystymme myös seuraamaan mm. iltalehdessä toteutettavien kampanjoiden kehitystä ja sitä minkälainen banneri on tuottanut mitäkin tuloksia (esim. välitön poistumisprosentti, sivustolla vietetty aika), ja käyttää näitä tietoja tulevien kampanjoiden suunnittelussa (toimiiko esim. flash banneri paremmin).

Panostamme vahvasti myös Vkontakte markkinointiin Venäjällä. Yhteistyökumppanimme toimittaa meille säännöllisesti kattavat raportit suoritetuista toimenpiteistä, mutta voimme myös itse seurata Analyticsin kautta esim. Vkontakten kautta tulevaa syöttöliikennettä. Analyticsin avulla pystymme siis seuraaman kuukausitavoitettamme reaaliajassa ja tarvittaessa neuvotella kampanjoiden muutoksista yhteistyökumppanin kanssa joustavasti kesken kampanjoiden.

Kuva 3.
Liikenteenlähteitä


Toimenpiteet:
1. Liikenteenlähteiden yleinen seuraaminen, jos orgaaniset hakutulokset laskevat kannattaa tarkistaa onko sivustolla tapahtunut hakukoneoptimoinnin kannalta minkälaisia muutoksia. Jos maksettu hakusanamainonta ei tuota toivottuja tuloksia, tulisi käytetyt hakusanat tarkistaa ja päivittää esim. Googlen Avainsanatyökalua hyödyntäen.

2. Tarkistuslistan läpikäyminen kaikista kunnista ja muista tärkeistä yhteistyökumppaneista, joiden sivuille bannerimme tai linkkimme voitaisiin lisätä. Tarvittaessa muistuttaminen asiasta.

3. Display-kampanjoiden seuranta ja toimenpiteiden muokkaaminen, joko kesken kampanjan (kampanjan kestosta riippuen) tai ainakin tulevia kampanjoita varten.

4. Vkontakten syöttöliikenteen seuranta, esim. vertailemalla kuukausittaista sisältöä (onko joulukuussa tullut enemmän kävijöitä kuin tammikuussa ja onko sisällöissä ollut minkälaisia eroja).

5. Voimme myös harkita affiliate- mainontaa jos näemme, että jokin tietty sivusto on meille erittäin arvokas liikenteenlähde.

3. Mobiilikäyttäjät


Lisäksi tutustuin tarkemmin sivustomme mobiilikäyttäjien statistiikkaan. Mobiilikäyttäjiä oli vajaa 9 % kaikista vierailijoista. Mielenkiintoista oli huomata, että mobiilikäyttäjät käyttivät keskivertoa enemmän aikaa sivustolla, vierailivat useammalla sivulla ja myös bounce rate oli mobiilikäyttäjien kohdalla keskivertoa selkeästi alhaisempi. Applen iPad ja Nokia Lumian käyttäjien keskuudessa välitön poistumisprosentti oli alhaisin, ja vastaavasti Samsung GT-I9300 Galaxy S3 käyttäjien joukossa korkein.


Kuva 4.
Mobiilikäyttäjät



Toimenpide: Sivustomme ei kuitenkaan toimi tällä hetkellä moitteettomasti kaikilla päälaitteilla ja sivustouudistus on tulossa responsiivista mallia hyödyntäen. Pyrimme siis jatkossa palvelemaan myös mobiilikäyttäjiä paremmin. Mielenkiintoista on seurata sivustouudistuksen jälkeen onko näissä tilastoissa selkeää kasvua havaittavissa. Lieneekö "mobiilikansa" kärsivällisempää vai onko tiedonhaku näillä laitteilla sen verran hitaampaa, että aikaa käytetään enemmän..

Henkilökohtaiset tavoitteet


Tavoitteena on oppia käyttämään myös Google Adwordsia tai ainakin ymmärtämään paremmin sen tarjoamat mahdollisuudet. Tällä hetkellä palvelu on meillä käytössä, mutta sen hallinnointi on ulkoistettu. Olisiko Google Adwords sertifioinnista kenties hyötyä minulle? Kokemuksia anyone?

Lisäksi haluan oppia käyttämään Googlen Key Words Toolia.

2 kommenttia:

  1. Olet selkeästi hyötynyt tästä tehtävästä! Hienoa. Olethan muuten huomannut, että Analyticsiin pystyy tekemään "aikajanaan" omia ilmoituksia mitä milloinkin on tapahtunut tai tehty. Tämä helpottaa jälkikäteen analysointia, kun muistaa mitä on tehty.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Analyticsia haluaisin oppia käyttämään monipuolisemmin, siellä on varmasti vielä paljon ominaisuuksia joita en osaa hyödyntää. Ei ole tuttu tuo "aikajanakaan"!

      Poista